Membuat duit dengan dividen

Membuat duit dengan dividen

2023-01-26 • Dikemaskini

Memiliki saham atau stok sebuah syarikat awam bermaksud menjadi pemegang sahamnya. Oleh itu, anda berhak mendapat sebahagian daripada keuntungan syarikat yang berkadaran dengan saiz pemilikan anda, sama seperti di dalam situasi bila mana anda salah seorang rakan kongsi dalam sesebuah perniagaan. Itulah yang mungkin menjadikan saham lebih menarik berbanding aset-aset dari jenis yang lain: anda boleh menerima pendapatan tambahan melalui dividen, selain dari peningkatan nilai dan menutup urusniaga yang sudah mencatat keuntungan.

Bagaimana ia berfungsi

Peningkatan nilai

Apabila anda memperdagangkan sebarang aset, anda membeli pada suatu harga dan menjual pada harga yang lebih tinggi lagi. Perbezaan di antara dua harga tersebut adalah keuntungan anda. Begitulah juga dengan saham, dan keuntungan anda dalam kes ini akan disebut sebagai peningkatan nilai – kerana anda berjaya memperoleh keuntungan dari nilai saham yang lebih tinggi. Itulah yang menjadikan perdagangan saham serupa dengan aset-aset lain.

Pendapatan dividen

Sementara itu, semasa anda mengekalkan pegangan saham, anda berhak mendapatkan keuntungan yang dihasilkan oleh syarikat berkenaan sepanjang tempoh suku tahun yang terkini. Sekiranya anda memiliki saham tersebut pada hari pembayaran dividen – anda akan menerimanya. Jadi, ia adalah pendapatan tambahan selain dari keuntungan dalam bentuk peningkatan nilai dan peluang perdagangan yang menguntungkan yang telah kami sebutkan sebelum ini. Itulah kelebihan perdagangan saham berbanding, sebagai contoh, matawang.

Cara mendapatkan dividen

Pertama sekali, berhati-hati

Tidak semua saham membayar dividen. Anda mesti tahu saham mana yang membayar dividen – Kalendar Dividen ada menunjukkan perkara ini.

Seberapa kerap

Biasanya, dividen adalah pembayaran setiap suku tahun. Ini bermakna anda menerima bahagian anda dari keuntungan syarikat setiap tiga bulan.

Bila tarikh yang spesifik

Bagaimana untuk mengetahui hari dividen dibayar? Sekali lagi, seksyen Kalendar Ekonomi - Dividen akan membantu anda.

Berapa jumlah yang tepat

Setiap syarikat memutuskannya berdasarkan polisi pembayaran dividen mereka masing-masing. Secara amnya, jika 30-40% dari pendapatan bersih syarikat diagihkan di kalangan pemegang saham, ia dianggap sebagai nisbah pembayaran yang standard (amaun dividen yang bakal diagihkan berbanding total keuntungan bersih syarikat).

Selang dividen

Terdapat jeda masa antara tarikh pengumuman dividen dan tarikh pembayaran dividen. Setelah jumlah dividen diumumkan, pasaran bertindak balas terhadapnya, sama seperti ia bertindak balas dengan perkara-perkara lain: jika angka sebenar lebih tinggi dari jangkaan, nilai saham akan meningkat; jika gagal memenuhi jangkaan, nilainya akan jatuh. Hubungan ini membolehkan strategi perdagangan saham yang tertentu diaplikasikan.

Strategi perdagangan dividen saham umum: beli dan simpan

Ini satu pendekatan perdagangan posisi (position trading) yang mudah. Beli saham dengan prospek pertumbuhan yang sihat dan simpannya selama berbulan-bulan dan bertahun-tahun. Akhirnya, anda berpotensi melihat nilainya meningkat dan semasa anda menyimpan (mengekalkan pegangan), dividen akan masuk ke akaun anda setiap tiga bulan. Anda disyorkan agar membeli pada harga yang rendah untuk memastikan kenaikan nilai semaksimum yang mungkin setiap kali anda memilih untuk menjual saham tersebut.

Strategi perdagangan dividen saham buy-the-gap

Oleh kerana strategi ini melibatkan tarikh yang spesifik, berikut adalah beberapa syarat.

Tarikh pengumuman dividen

Ini adalah masa di mana syarikat mengumumkan jumlah dividen yang akan datang – setelah menerima maklumat ini, saham nilai mungkin naik atau menyusut bergantung pada sama ada pasaran berpuas hati atau tidak dengan dividen yang diumumkan. Biasanya, semasa pengumuman, tarikh rekod turut ditetapkan.

Tarikh rekod

Pada asasnya, ini adalah hari "cut-off": jika anda orang yang terakhir memegang saham ini pada hari yang disebutkan ini, anda akan menerima dividen yang sewajarnya. Sekiranya anda mendapatkan saham ini selepas tarikh rekod, anda tidak berhak mendapat pembayaran dividen yang akan datang. Sebaliknya, anda akan menyertai agihan yang seterusnya. Sekarang, agar pemilik saham terakhir mendapat dividen yang perlu dibayar pada tarikh rekod, jumlah dividen ditolak dari nilai saham satu hari bekerja sebelum hari rekod – itulah yang dipanggil tarikh tanpa dividen (ex-dividend date).

Tarikh Tanpa Dividen

Oleh itu, satu hari bekerja sebelum tarikh rekod, nilai saham akan ditolak amaun dividen - inilah yang dipanggil sebagai selang dividen, dan pada ketika itulah anda boleh mempertimbangkan untuk membeli saham pada nilai yang lebih rendah.

Contoh

6 Mei menyaksikan saham Prizer dibuka dengan penurunan mendadak ke aras sokongan $38.40 yang membuat harga melambung naik pada hujung bulan April. Oleh kerana dividen ditolak dari nilai saham pada 6 Mei, saham turun dari paras tinggi baru $41 kepada harga sokongan $38.40 – itu adalah jurang dividen. Pedagang yang bijak akan berada di sana untuk mengambil kesempatan dan akhirnya akan menyaksikan nilai saham meningkat ke $40.40. Begitulah cara anda berdagang dengan jurang dividen (buy-the-gap).

krgrg.png

Satu hal yang terakhir

Dalam senarai S&P 500, ada beberapa syarikat yang secara konsisten membayar dan meningkatkan dividen asasnya setiap tahun. Ini bererti, selama bertahun-tahun dan berdekad-dekad, pemegang saham mereka menikmati pendapatan dividen yang lebih tinggi selain dari peningkatan nilai sahamnya. Berikut adalah sebahagian dari syarikat-syarikat tersebut yang boleh anda dagangkan di FBS: 3M, Coca-Cola, Johnson & Johnson, Procter & Gamble, PepsiCo, McDonald's, Walmart, AT&T.

Serupa

Strategi Perdagangan Ketidakseimbangan
Strategi Perdagangan Ketidakseimbangan

Artikel ini akan memperkenalkan kepada anda sesuatu strategi perdagangan yang tidak memerlukan volum, indikator teknikal dan pola harga. Segala-galanya yang anda perlukan ialah kepekaan terhadap aksi harga. Selamat datang ke tutorial tentang Imbalance (Ketidakseimbangan).

Strategi Perdagangan Momentum
Strategi Perdagangan Momentum

Artikel ini akan menerokai strategi perdagangan MACD + RSI dan bagaimana ia boleh digunakan dengan berkesan untuk mengenal pasti peluang-peluang perdagangan dalam pasaran Forex.

Soalan yang lazim ditanya

  • Bagaimana cara membuka akaun di FBS?

    Klik butang 'Buka akaun' di laman web kami dan teruskan ke Laman Peribadi. Sebelum anda boleh mula berdagang, lengkapkan dahulu proses pengesahan profil anda. Sahkan alamat emel dan nombor telefon anda, sahkan ID anda. Prosedur ini menjamin keselamatan dana dan identiti anda. Sebaik anda selesai dengan semua prosedur keselamatan ini, pergi ke platform perdagangan yang menjadi pilihan anda, dan mulakan berdagang. 

  • Bagaimana cara untuk mula berdagang?

    Jika anda berumur 18+, anda boleh sertai FBS dan mulakan kembara FX anda. Untuk berdagang, anda perlukan sebuah akaun perbrokeran dan ilmu yang mencukupi tentang tindak-tanduk aset di pasaran kewangan. Mulakan dengan mempelajari ilmu-ilmu asas menerusi bahan-bahan pengajian percuma kami dan buka akaun di FBS. Mungkin anda mahu mencuba suasana perdagangan dengan wang maya di akaun Demo terlebih dahulu. Apabila anda sudah bersedia, masuk ke pasaran sebenar dan berdagang untuk berjaya.  

  • Cara-cara mengeluarkan wang yang anda raih di FBS?

    Prosedurnya jelas dan mudah. Pergi ke laman Pengeluaran di laman web, atau bahagian Kewangan di Laman Peribadi FBS dan akses Pengeluaran. Anda boleh dapatkan wang yang anda raih menerusi sistem pembayaran yang sama yang anda gunakan untuk deposit-deposit anda. Sekiranya anda mendanai akaun anda menerusi pelbagai kaedah, keluarkan keuntungan anda menerusi kaedah-kaedah yang sama, berkadaran dengan nisbah amaun deposit-deposit anda.

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera