1. FBS broker  >
  2. Blog FBS >
  3. Kepentingan Disiplin Pedagang Dalam Matawang Kripto
2023-06-14 • Dikemaskini

Kepentingan Disiplin Pedagang Dalam Matawang Kripto

cover.pngPerdagangan matawang kripto semakin popular di seluruh dunia. Peningkatan mendadak populariti matawang kripto yang membawa kepada keuntungan yang tinggi telah memberi inspirasi kepada orang ramai untuk melabur dalam aset ini. Walau bagaimanapun, dek keranadistorsi kognitif, otak manusia mungkin memencilkan maklumat negatif berbanding latar belakang positif, yang bermaksud pedagang sering melupakan betapa banyak komplikasi, kejatuhan mendadak, dan kerugian ketara yang timbul daripada perdagangan matawang kripto. Jadi, bagaimanakah caranya untuk kita terus menikmati gelombang kejayaan dan bertahan tatkala dipukul ribut badai? Ya, alangkah baiknya jika anda mampu menanamkan disiplin dalam diri anda. Mari kita bincangkan perkara ini!

Apakah itu disiplin perdagangan?

Pengurusan diri dan kawalan diri – perkara ini adalah faktor penentu disiplin perdagangan. Proses disiplin dalam perdagangan matawang kripto merujuk pada keupayaan seseorang pedagang untuk mengikuti pelan perdagangannya dengan tegas, menahan diri daripada bertindak membeli atau menjual matawang digital secara melulu dan tidak perlu apabila mereka hilang pedoman dalam kemeruapan pasaran kripto. Disiplinlah yang membezakan antara pedagang biasa dan profesional. Hanya dengan menjadi pedagang matawang kripto yang berdisiplin baharulah pedagang boleh meraih manfaat dari pasaran kripto.

Mengapakah disiplin perdagangan penting?

Disiplin adalah asas kejayaan dalam perdagangan matawang kripto. Seseorang pedagang itu mungkin seorang yang bijak dengan kemahiran teknikal yang cemerlang dan pengetahuan tentang semua aspek yang diperlukan dalam perdagangan kripto. Namun, tanpa sisi psikologi yang stabil, mereka tidak akan pernah mencapai pencapaian yang tinggi dalam jangka masa panjang.

Disiplin membolehkan para pedagang meraih pulangan secara sistematik sambil terus kekal stabil dari segi emosi dan tidak bias dalam rutin perdagangan harian mereka. Ia membantu mengelakkan kerugian yang ketara, mengurangkan risiko dan membuat keputusan dengan kepala yang tenang untuk membeli atau menjual matawang kripto tanpa perasaan takut, tamak atau transaksi yang tiada apa-apa.

3 (1).png

Kunci disiplin dalam perdagangan matawang kripto

Peraturan 1. Lakukan analisis awal sebelum melakukan aktiviti perdagangan

Umum mengetahui setiap tindakan memerlukan persiapan yang mantap. Perdagangan matawang kripto adalah tidak terkecuali. Lebih-lebih lagi, ia hanya boleh dilakukan dengan analisis fundamental yang menyeluruh.

Sebagai seorang pedagang intrahari, anda harus sentiasa mengkaji situasi pasaran sebelum membuka posisi dan mengetahui berita terkini yang boleh menjejaskan amalan perdagangan harian anda. Adalah penting untuk sentiasa maklum tentang semua perubahan kawalan selia dan mempertimbangkan kemungkinan hard fork yang pasti akan mempengaruhi harga matawang kripto.

Analisis awal yang kerap bagi pasaran matawang kripto membantu mengekalkan disiplin perdagangan dan memastikan keberkesanan amalan perdagangan anda.

Peraturan 2. Pelajari pola-pola carta kripto

Dalam perdagangan matawang kripto, elemen teras disiplin perdagangan ialah keupayaan pedagang membaca pola carta kripto. Kemahiran ini membolehkan pedagang membuat keputusan yang munasabah dan tidak berat dengan sendiri. Selain itu, analisis teknikal ini membolehkan pedagang matawang kripto mencipta strategi-strategi khusus dan mengautomasikan perdagangan mereka.

Peraturan 3. Sentiasa tenang

Kawalan emosi amat diperlukan dalam perdagangan matawang kripto. Selalunya, pedagang menganggap matawang kripto bukan sebagai dana tetapi sebagai pembelian masa depan mereka, seperti hartanah, kereta atau peranti baharu, yang sebenarnya salah kerana ia menyebabkan mereka mengalami lebih banyak kerugian.

Pedagang kripto harus menyesuaikan diri dengan potensi kerugian dan menganggap dana yang mereka laburkan dalam matawang kripto sebagai satu belanja hangus. Dana yang dilaburkan tidak boleh dilihat sebagai suatu cara yang pasti membawakan pulangan.

Kerugian perdagangan tidak boleh disimpan di dalam hati. Kerugian dan kemenangan berlaku secara berkala pada setiap pedagang intrahari dalam pasaran matawang kripto yang tidak menentu. Pedagang harus membiasakan diri untuk belajar daripada kerugian dan juga kemenangan tanpa terlalu melibatkan emosi mereka.

Bermeditasi apabila anda merasakan ia perlu atau bercakap dengan ahli terapi juga penting.

Jadi, disiplin perdagangan anda harus merangkumi usaha berterusan untuk kestabilan mental dan ketenangan minda anda.

Peraturan 4. Jangan biarkan FOMO mempengaruhi anda

Perdagangan panik – setiap pedagang kripto pasti sudah masak dengan hal ini. Takut terlepas (fear of missing out, FOMO) membuatkan pedagang membeli matawang kripto mengikut gerak hati dengan memikirkan bahwa ini adalah satu-satunya peluang untuk menjana keuntungan yang baik. FOMO memberi kesan yang negatif pada portfolio kripto dan kesejahteraan kewangan pedagang itu sendiri. Untuk berjaya, pedagang harus belajar apa itu FOMO, dari mana asalnya, dan cara menanganinya setiap hari.

Bagaimana cara untuk mengekalkan disiplin dalam perdagangan?

Perdagangan intrahari telah menjadi semakin popular di kalangan pedagang kripto. Jadi, adalah penting untuk diingat bahawa perdagangan intrahari berbeza dari membuka posisi jangka panjang dari perspektif psikologi dan teknikal. Ia pantas dan berorientasikan perubahan pasaran yang pantas.

Untuk mengekalkan disiplin dalam perdagangan matawang kripto, pedagang hendaklah:

  • tetapkan matlamat perdagangan;
  • mempunyai pelan perdagangan yang komprehensif dan boleh diandalkan, dan berpegang teguh pada strateginya;
  • rancang setiap hari bekerja secara terperinci dan kekal fokus;
  • menulis jurnal dagangan kripto;
  • jaga mentaliti.

Apakah cabaran yang boleh dihadapi oleh pedagang kripto dalam mengekalkan disiplin, dan bagaimana mereka boleh mengatasinya?

Kami ingin memberi amaran kepada anda tentang kesukaran yang paling biasa dalam mengekalkan disiplin dalam perdagangan matawang kripto:

  • Pasaran matawang kripto masih kekurangan peraturan yang jelas, yang menyebabkan beberapa kekacauan dan isu dalam membuat keputusan yang baik;
  • Aspek emosi kadangkala kelihatan tidak terkawal dan menyelubungi fikiran seseorang pedagang;
  • Pasaran matawang kripto sangat spekulatif, dan turun naik harganya tidak dapat diramalkan, yang kadangkala menyebabkan pedagang sukar untuk mematuhi pelan perdagangan mereka.

Untuk mengatasi masalah dalam mengekalkan disiplin, pedagang harus sentiasa memperbaiki aspek psikologi, meningkatkan pengetahuan mereka tentang matawang kripto, membangunkan strategi individu yang paling sesuai, dan sentiasa mengetahui yang terkini tentang semua hal ehwal pasaran.

Kesimpulan

Bukan rahsia lagi bahawa perdagangan matawang kripto yang menguntungkan dan berorientasikan masa depan memerlukan usaha teknikal dan psikologi yang sistematik. Pedagang matawang kripto mesti mengetahui prinsip asas dan latar belakang matawang kripto, sentiasa maklum tentang trend semasa, dan mahir menggunakan platform dan aplikasi berkaitan. Walau bagaimanapun, elemen penting kejayaan dalam perdagangan matawang kripto anda ialah disiplin. Panduan dan cadangan kami akan membantu anda mengekalkan disiplin. Sertai kami dan rintis kembara epik perdagangan anda dengan FBS.

  • 566

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera