Ulasan trend matawang penghujung tahun 2020

Ulasan trend matawang penghujung tahun 2020

2020-12-21 • Dikemaskini

EUR/USD: berakhirnya sebuah dekad

Tahun 2020 bermula dengan EUR/USD menyentuh dasar 1.08 kerana ia sebelumnya membuka jalan untuk downtrend sepanjang tahun 2019. Selepas mengalami kejutan besar, yang terlihat jelas sebagai turun naik besar di bulan Februari-Mac, pasangan ini menyongsang dan mula mendaki naik dengan aktif. Akhirnya nilai EUR meningkat melawan USD, setinggi 1.20 di bulan Disember, dan malah mendekati paras 1.22. Dengan mendaki setinggi ini, EUR/USD mendapat semula semua yang hilang akibat penyusutannya pada tahun 2019 dan kembali ke paras tinggi Januari-April 2018.

1.png

Di carta bulanan, penembusan aras 1.22 mencabar downtrend selama sedekad EUR/USD setakat ini. Namun, secara teknikal, penyongsangan strategik ini hanya boleh disahkan dengan merobohkan benteng 1.24 – itulah yang mungkin akan berlaku pada tahun 2021 sekiranya bull terus mendorong EUR mengasak USD. Secara dasarnya, perlu ada kelesuan yang berterusan pada USD untuk membolehkan itu terjadi. Apakah ada faktor-faktor di sebalik kelemahan USD? Ada. Fed AS mengekalkan kadar faedah pada tahap yang rendah dan mungkin akan meneruskan pelonggaran kuantitatif untuk memastikan ekonomi AS boleh terus bergerak, tatacara penglibatan Amerika dalam ekonomi global perlahan-lahan memberikan ruang kepada kuasa global lain, dan gerakan-gerakan tektonik yang lain. Adakah ia mencukupi untuk mendorong EUR/USD naik ke 1.24? Kemungkinannya sangat tinggi.

2.png

EUR/GBP: kenaikan yang simetri

Pasangan matawang ini telah menghabiskan sebahagian besar dari tahun 2020 berayun di antara 0.89 dan 0.91. Ada beberapa lonjakan tajam menuju 0.93 tetapi itu hanyalah kes-kes terpencil – dan setiap lonjakan diikuti oleh pembetulan ke bawah ke paras yang sama iaitu 0.89.

3.png

Di carta bulanan, gerakan menghampiri paras tinggi 0.90 melengkapkan pemulihan sepanjang lima tahun EUR/GBP, simetri dengan penurunan 0.70 yang berlaku sepanjang 2010-2015. Jika penilaian itu benar, trajektori menuju 0.93 dan seterusnya sangat mungkin untuk pasangan ini di tahun hadapan. Secara fundamentalnya, ada asas untuk tanggapan tersebut: pound British mempunyai lebih banyak faktor berkenaan dengannya berbanding euro. Suku pertama 2021 akan menjadikan semuanya lebih jelas.

4 (2).png

USD/JPY: menguji sokongan

Setelah kejutan besar pada Januari-Februari 2020, USD/JPY memasuki trajektori menurun dari 110.00 hingga 103.00. Nampaknya, tidak banyak bukti teknikal yang menunjukkan bahawa trend ini akan menyaksikan perubahan ketara pada masa akan datang.

5.png

Dari sisi pandang strategik, gerakan menurun dari 110.00 ke 100.00 adalah kelangsungan organik downtrend besar yang bermula jauh di atas, di 120.00, sejak tahun 2015. Sementara itu, kawasan sekitar 100.00 telah berfungsi sebagai sokongan untuk gerakan pasangan matawang ini sejak sebelum 2015 lagi, dan tahun-tahun berikutnya. Pada masa ini, USD/JPY berada betul-betul di aras sokongan ini jadi hati-hati: secara teknikalnya lantunan ke atas sangat mungkin terjadi pada tahun hadapan.

6.png

                                                                                                  LOG MASUK

Serupa

Pasaran Minyak Gempar UAE Nak Tinggalkan OPEC!
Pasaran Minyak Gempar UAE Nak Tinggalkan OPEC!

Pasaran minyak mentah digegarkan oleh laporan bahwa Emiriah Arab Bersatu (UAE) mempertimbangkan untuk keluar daripada pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC) Ini susulan laporan Wall Street Journal yang memetik kenyataan pegawai Emirati…

Berita terkini

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera